SUPLEMENTY

SUPLEMENTY.

Każdy składnik odżywczy pochodzący z naszego pokarmu pełni określona funkcje w naszych organizmach. Witaminy, minerały dostarczane każdego dnia z jedzeniem, napojami zasługują na naszą świadomość.  Większość z nich jest dla naszego zdrowia niezbędna, chociaż czasem ich nadmiar może doprowadzić do zatrucia (selen, miedź, chrom czy mangan). Magnez, wapń, sód, potas są niby bezpieczne, ale i tak muszą występować w naszym organizmie w ściśle określonych proporcjach inaczej również mogą spowodować złe funkcjonowanie organizmu.

Duży wpływ na działanie witamin i różnych pierwiastków ma wzajemne ich oddziaływanie na siebie. Jedne będą zwiększały swoją  wzajemną aktywność jak np.: żelazo i witamina C, a inne będą działały na siebie antagonistycznie (przeciwnie jak np.: cynk i selen) zmniejszając tym samym swoja skuteczność.

Brak równowagi może doprowadzić do różnych zaburzeń, a nawet chorób (selen u mnie tu  https://www.beataabramczyk.pl/?p=2341  o tym pisałam)

To bardzo ważne, aby dobrać odpowiednia dietę i suplementację zwłaszcza w chorobach przewlekłych jaką jest Hashimoto. Dużo informacji na temat witamin i minerałów zawarłam w mojej książce ,,Hashimoto. Droga do uzdrowienia siebie” czy ,,Twoja mapa odporności, poznaj siebie na nowo” https://www.aapnaya.pl/kategoria-produktu/ksiazki/

Dzisiaj małe podsumowanie.

SUPLEMENTY

Zawsze podkreślam, że najważniejsza jest dobrze zbilansowana dieta. W chorobie Hashimoto może ona jednak nie wystarczyć. Nasz metabolizm jest spowolniony, wiele osób ma nieszczelne jelita, co powoduje złe wchłanianie potrzebnych witamin, czy minerałów. Wiele osób ma choroby towarzyszące jak  insulinooporność, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca czy w końcu zapalenie żołądka, Zespół jelita drażliwego – IBS, celiakia…. co jeszcze bardziej powoduje niedobory wszystkich składników diety czy witamin i minerałów.

Na pewno są też osoby, które mają jakieś ograniczenia w swojej diecie. Czy to przez chorobę, czy z wyboru (weganie, wegetarianie..), uczulenia, nadczulenia, nietolerancje. Inną grupą są osoby starsze, kobiety w ciąży, kobiety w okresie menopauzy, sportowcy, czy osoby z niedoborami.

Inna sprawą jest jakość pożywienia. Wiemy, że gleba jest już dawno wyjałowiona, nawozy, pestycydy, glifosad…., morza zatrute, hodowla zwierząt oparta o antybiotyki. Pakowanie żywności w foliowe torebki, styropianowe tacki, złe przechowywanie, to wszystko ma niebagatelny wpływ na to co trafia na nasz talerz.

Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę jak wielkie znaczenie ma dobrze dobrana dieta z odpowiednich produktów i odpowiednia suplementacja. Jest to wręcz bardzo istotny czynnik terapeutyczny w leczeniu Hashimoto.

Sama farmakologia – mała biała tabletka, niestety  nie przynosi oczekiwanych rezultatów, gdyż nie usuwa ona  problemu u jego źródła.

SUPLEMENTY

Jak dobierać odpowiednie suplementy?

Podstawą jest czytanie ulotki dołączonej do suplementu.

Bo cóż z tego, że będziemy karmić się jakąś witaminą czy minerałem i jednocześnie będziemy dostarczać sobie innych chemicznych związków już nie koniecznie dla nas zdrowych, albo nasz organizm nie będzie wcale go wchłaniał.

Bezwzględnie musimy wiedzieć kiedy się suplementujemy oddzielnymi witaminami czy pierwiastkami, czy wchodzą ze sobą w synergie, czy są może dla siebie antagonistyczne. Jeżeli bierzemy multiwitaminy też powinniśmy  sprawdzić skład i zobaczyć czy nie ma tam jakiś złych zależności.

Jeżeli chcemy poprawić pracę swojej tarczycy w Hashimoto, to tym bardziej musimy na to zwracać uwagę, ponieważ wiele potrzebnych pierwiastków wyklucza się w równoległym stosowaniu. Ważna jest nawet pora dnia kiedy je przyjmujemy.

SUPLEMENTY

Co jeszcze sprawdzamy ?

Należy zwracać uwagę na to od jakich producentów pochodzą i czy są przestrzegane wszystkie normy w trakcie produkcji, czy zawierają odpowiednią dawkę danej witaminy, która nas interesuje, jakie dodatkowe substancje są dodawane do tabletki jako wypełniacz, z czego składa się otoczki, którą będziemy się karmić pewnie przez dłuższy czas?

Jaka jest biodostępność czyli jak dane składniki zostaną przyswojone przez nasz organizm.

Aby suplementy przynosiły nam zdrowie muszą działać odpowiednie składniki. A te składniki muszą być skomponowane w odpowiednich proporcjach i dawce. Dlatego leki są bardziej wiarygodne, ponieważ każda informacja zawarta w ulotce musi być poparta badaniami naukowymi.

SUPLEMENTY

Czym się najczęściej się suplementujemy?

SELEN

O selenie pisałam tutaj https://www.beataabramczyk.pl/?p=2341

Jego niedobór – jak pisałam wcześniej – przyczynia się do zmniejszonego wytwarzania T3 w tkankach. Brak selenu to gorszy metabolizm i niedostateczne przyswajanie jodu.  Ponadto, wedle Journal of Endocrinology, u osób z chorobą Hashimoto zmniejsza się poziom autoprzeciwciał anty-TPO

Dodam jeszcze, że synergicznym składnikiem dla selenu jest witamina E, która powoduje zwiększenie jego biodostępności. Wspólne ich działanie wpływa również na opóźnienie starzenia.

ŻELAZO

Dzięki niemu następuje aktywowanie przemiany tyreoglobuliny w tyroksynę T4 oraz trójodotyroninę T3.

Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, która dostarcza tlen do organizmu. Jego niedobór powoduje anemię. Problem w tym, że ludzki organizm wchłania zaledwie około 10% żelaza zawartego w produktach spożywczych. Dlatego należy wykluczać produkty utrudniające wchłanianie żelaza (np. kawę czy herbatę), ale też spożywać takie, które zwiększają to wchłanianie, czyli zawierające dużo witaminy C. Udowodniono, że zbyt niski poziom żelaza powoduje zmniejszoną syntezę hormonów tarczycy powodując zmniejszona konwersję T4 do T3, co skutkuje zwiększonym poziomem TSH. Żelazo jest składnikiem peroksydazy tarczycowej (TPO), enzymu który uczestniczy w syntezie hormonów tarczycowych.

CYNK

Niedobór cynku ma wpływ na konwersję hormonu T4 do T3. Skutkuje on obniżeniem hormonów T3 i spowolnieniem przemiany materii.

Cynk powinien być suplementowany w odpowiednich dawkach (15-30mg), wyższe dawki mogą być dla nas niedobre, gdyż mogą obniżać poziom żelaza, miedzi w naszych organizmach.

JOD

O jodzie pisałam tutaj https://www.beataabramczyk.pl/?p=2358

Pamiętajmy jod jest  niezbędny do syntezy hormonów tarczycy, więc jego brak skutkuje obniżeniem poziomu hormonów tarczycowych T4 i T3, a wzrostem stężenia hormonów TSH.(British Thyroid Association 2016)

Jeśli mamy niedobory i suplementujemy się jodem (tylko w porozumieniu z lekarzem), bądźmy ostrożni i nie przedawkujmy. Przyjmowanie dużych dawek jodu przez osobę z bardzo osłabioną tarczycą może wywołać nadczynność tarczycy, którą  dużo trudniej leczyć (dawka jodu nie może być wyższa niż 150 mg dziennie).

MAGNEZ

W przyrodzie pierwiastek taki jak np.: magnez występuje w złożonej formie. W przypadku magnezu, mówimy głównie o solach. A te muszą rozpuścić się w wodzie żebyśmy mogli jak najwięcej jonów magnezu wchłonąć. Nie wszystkie sole rozpuszczają się jednakowo. I wtedy mamy odczynienia z słabo przyswajalnymi formami magnezu (np.: z tlenkiem magnezu), ale z piękną reklamą.

Jaka jest dobrze przyswajalna postać magnezu?

Jeżeli sięgam  po suplement to celuje, aby to był skład zawierający dobrze przyswajalną sól magnezu (mleczan, cytrynian magnezu) i odpowiednią dawkę jonów od około 50mg do 100mg.

WITAMINA B6

Jej wchłanianie usprawnią magnez i cynk. Zawsze powinna być łączona z magnezem. Badania potwierdzają, że zarówno magnez jak i witamina B6wpływają na pracę układu nerwowego i redukcję stresu.

WTAMINA B12

Dlaczego jest dla nas tak ważna?

Bo uczestniczy w uwalnianiu kwasu solnego w żołądku. Osoby chore na Hashimoto często cierpią na brak albo niski poziom kwasu  żołądkowego. Witamina B12 odpowiada również za proces przetwarzania białek, tłuszczu i węglowodanów na energię. Jej brak może powodować osłabienie, uczucie zmęczenia. Odpowiedzialna jest też za dobre funkcjonowanie systemu nerwowego. Koi nerwy, wzmacnia odporność na stres. Może zapobiec anemii i miażdżycy.

Doskonałym dodatkiem, zwiększającym wchłanianie witaminy B12, jest czarny pieprz. Dzieje się to za sprawą jego składnika – piperyny.

WITAMINA D

Badania wykazują, iż częstość występowania niedoboru witaminy D jest znacząco wyższa u pacjentów cierpiących na autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, w porównaniu ze zdrową populacją (72% w porównaniu z 30,6%). (Kivity S i in., 2011)

Niedobór tej witaminy jest związany z czasem trwania choroby Hashimoto, objętością tarczycy oraz obecnością przeciwciał przeciwtarczycowych, gdyż u osób, u których występowały owe przeciwciała, poziom witaminy D był znacznie niższy. Dowodzić to może, że witamina D ma rzeczywisty wpływ na etiopatogenezę autoimmunologicznych chorób tarczycy. (Kivity i in., 2011; Bozkurt i in., 2013)

Witaminę D powinniśmy przyjmować z witaminą K2mk7. To daje bardzo dobrą ochronę przed chorobą zwyrodnieniową stawów i osteoporozą. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, który odpowiedzialny jest za wzmacnianie kości, ma także duży wpływ na  korzystne działanie systemu nerwowego i mięśniowego. A  witamina K wspomaga równomierne dostarczanie wapnia do całego organizmu.

WITAMINA E

Witamina E odgrywa ważną rolę jako antyoksydant zwalczający wolne rodniki. Doskonale współdziała z selenem, wręcz może zwiększać jego metabolizm, dlatego trzeba z uwagą się suplementować. Ponadto, witamina E wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

WITAMINA A

Niezbędne jest włączenie do zdrowej diety produktów będących źródłem tej witaminy.

Produkty zwierzęce to jedyne źródło witaminy A  w formie  retinolu. Produkty roślinne to źródło prekursora witaminy A – B-karotenu.

To właśnie ona odpowiada za nasze piękne paznokcie, piękne włosy i rozświetloną cerę. Ale ważniejsze jest to, że bez udziału tej witaminy niemożliwy byłby metabolizm białek i hormonów steroidowych. Posiada silne właściwości antyoksydacyjne.

Witamina A wchodzi w skład rodopsyny (barwnika wzrokowego znajdującego się w pręcikach siatkówki oka), biorąc udział w procesie widzenia. Charakterystycznym objawem niedoboru witaminy A jest ślepota zmierzchowa, zwana kurzą ślepotą, wywołana niedoborem rodopsyny.

WITAMINA C

Bardzo ważna witamina. Zwiększa absorpcję doustnej lewotyroksyny. Może być najbardziej istotnym, rozpuszczalnym w wodzie antyoksydantem. Antyoksydanty mają wielkie znaczenie dla ochrony tkanek oraz komórek przed stresem oksydacyjnym, co ma niebagatelny wpływ na korzystne funkcjonowanie organizmu z istniejącym stanem zapalnym.

OMEGA 3

Kwasy tłuszczowe Omega 3 , nie bez znaczenia nazywane są niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT). Nie są one produkowane w naszych organizmach, dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pożywieniem. Posiadają działanie przeciwzapalne, co stanowi ważny element w terapii choroby Hashimoto. Mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu, stanowiąc między innymi  budulec dla tkanki mózgowej, syntezy hormonów (stanowią składnik do budowy serotoniny i dopaminy) oraz błony komórkowej każdej komórki.

ADAPTOGENY

Adaptogeny to surowce roślinne zwiększające odporność na stres spowodowany czynnikami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi.

Jak wszystkie surowce roślinne również adaptogeny mogą wchodzić w interakcje z lekami lub wywoływać działania niepożądane, choćby ze względu na pobudzenie układu odpornościowego co jest w chorobie Hashimoto tematem dość dyskusyjnym. Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym w ich suplementacji i najlepiej konsultować to z lekarzem.

ASHWAGANDHA

Ashwagandha to roślina stosowana od tysięcy lat w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej.

Ma działanie przeciwzapalne, a jak wiadomo Hashimoto, to choroba o podłożu zapalnym. Redukuje  stres, poprzez wsparcie pracy nadnerczy i optymalizację poziomu kortyzolu. Poprawia jakości snu, który jest punktem wyjścia w walce z jakimikolwiek chorobami przewlekłymi. Obniża napięcia emocjonalne i psychiczne. Zwiększa poziom energii. Ale jak każdy adaptogen pobudza do działania układ immunologiczny, co może zaostrzyć chorobę. Dlatego też warto, aby przed włączeniem do diety takiego preparatu poradzić się lekarza prowadzącego na ten temat.

RÓŻANIEC GÓRSKI – RHODIOLA

Różeniec górski używany jest od tysięcy lat w medycynie tradycyjnej z powodu wysokiego stężenia organicznych związków, takich jak fenole, alkaloidy, flawonoidy czy chinony.

Zostało przeprowadzonych wiele badań nad korzeniem tej rośliny, ponieważ właśnie tam stwierdzono największą zawartość składników odżywczych. Właśnie korzenie są szczególnie pożądane, ponieważ zostają one wysuszone, sproszkowane i przyrządzone w formie zdrowej herbatki, która jest wykorzystywana od wieków w tradycyjnej medycynie indyjskiej i chińskiej.

Komponując dla Was herbatkę ,,Siła zdrowia” linii aap naya, właśnie różaniec górski był dla mnie podstawowym jej składnikiem.https://www.aapnaya.pl/produkt/herbatka-sila-zdrowia/

Stosowany w walce ze stresem i zmęczeniem, wspomagają system nerwowy, zwiększa wytrzymałość, pomaga w  problemach niepłodności.  Ma on również pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Roślina ta stymuluje produkcję komórek NK w żołądku i śledzionie, dzięki czemu poprawia odpowiedź immunologiczną i przywraca homeostazę w organizmie. Ze względu na właściwości pobudzające, nie powinniśmy jej suplementować wieczorem. Rhodiola pomaga ciału zachować równowagę fizyczną, tak jak medytacja pomaga umysłowi utrzymać równowagę psychiczną.

BETAINA HCL

Jak pokazują badania osoby z niedoczynnością tarczycy Hashimoto  mogą mieć niski poziom kwasu żołądkowego (hypochlorhydria), albo brak kwasu żołądkowego (achlorhydria).

Niski poziom kwasu żołądkowego może spowodować wiele niekorzystnych  konsekwencji zdrowotnych. Przedłużający się  jego niedobór może prowadzić do hypergastrinemii (nadmiernego wydzielania gastryny, innego enzymu trawiennego, jako kompensacja do niskiego poziomu kwasu żołądkowego). Prowadzić to może do powstania nowotworów w przewodzie pokarmowym.

Dzięki Betainie HCl wzrasta stężenie kwasu chlorowodorowego w żołądku, a jego właściwy poziom jest niezbędny, aby dokładnie trawić białka i przyswajać aminokwasy. Jest również niezbędny do utrzymania odpowiedniego ładunku glikemicznego oraz przyswajania ze spożywanego pokarmu witaminy B12. Niewystarczająco wysokie stężenie kwasu żołądkowego sprawia, że jedzenie, które przyjmujemy, nie jest we właściwy sposób sterylizowane, co może zwiększać zagrożenie przedostania się do organizmu chorobotwórczych wirusów. Zbyt niski poziom kwasów żołądkowych może przyczynić się do schorzeń związanych ze złym trawieniem i pogłębiać choroby takie jak anemia czy choroba Hashimoto.(2)

SUPLEMENTY

Suplementując się minerałami czy witaminami, powinniśmy pamiętać:

* Nie można łykać wszystkich naraz.

* Ważna jest kolejność przyjmowania, bo one wzajemnie na siebie wpływają.

* Witamin nie bierze się na czczo, bo można uszkodzić sobie śluzówkę żołądka lub po prostu się nie wchłoną.

* Niektóre witaminy, m.in. A, D, E i K rozpuszczają się jedynie w obecności tłuszczu, więc z tłuszczem trzeba je przyjmować.

* Między witaminami A i C musi być zachowana równowaga. Zwiększenie ilości witaminy A musi zachodzić przy jednoczesnym  zwiększeniu ilości witaminy C, inaczej można doprowadzić do niedoboru witaminy C w organizmie.

* Wapń hamuje wchłanianie żelaza. Czyli przyjmowanie ich równocześnie jest zwyczajnie pozbawione sensu. Cynk ma podobny wpływ na absorpcję żelaza.

* Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza.

* Wchłanianie witaminy B6 usprawnia witamina B1, B2, B5, H, C oraz magnez i cynk.

Zalecane pory dnia dla suplementów.

Rano

Witamina D3 plus K2 Mk7

Kwasy Omega 3

Witamina E

Południe

Selen

Żelazo

Witamina C

Witamina B12

Wieczór

Magnez

Witamina B6

Cynk

Pamiętajmy, że najważniejsza jest dla nas zbilansowana dieta i badania mające na celu ukazanie naszych braków witaminowych i minerałów. Dopiero następnym krokiem powinna być celowana suplementacja.

Bardzo istotne jest  również, abyśmy byli świadomi tego, co kupujemy w aptekach czy w Internecie. Nie wszystko bowiem, co nam się wydaje, że leczy, rzeczywiście nas leczy. Dla dobra naszego zdrowia musimy być wykształconymi konsumentami.

Źródła

  1. https://www.medonet.pl/zdrowie,betaina-hcl—wskazania-do-przyjmowania,artykul,1728280.html
  2. https://www.medonet.pl/zdrowie,rozeniec-gorski—sklad–wlasciwosci–dzialanie–d https://dietetycy.org.pl/ashwagandha-krotka-historia/ awkowanie,artykul,1729108.html

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *