ZIELONA DIETA

ZIELONA DIETA

Wiosna zazwyczaj napawa nas chęcią do porządków i zmian. Dotyczy, to też naszego organizmu.

Natura sama podpowiada nam jak powinniśmy w tym czasie działać. Wystarczy wzorować się na niej. Wiosna szczególnie ta początkowa, to  okres gdzie naokoło nas wszystko oczyszcza się po zimie. Nasze organizmy również tego potrzebują. Opisywałam to w Hashimoto. Cztery pory roku.

Wraz z nastaniem dłuższych cieplejszych dni zaczynamy więcej się ruszać, a w naszej kuchni zaczynają pojawiać się świeże nowalijki i sałaty. Ja od wielu lat wykorzystuję ten czas na wprowadzenie zielonej diety.

Ponieważ mój organizm wręcz przez cały rok domaga się sałat i świeżych warzyw, teraz na wiosnę mam pełną paletę, by go zaspakajać. Skupiam się jednak na początku wiosny na zielonych warzywach i owocach i ziołach.

Dlaczego?

ZIELONA DIETA

Ponieważ, to dieta oczyszczająca organizm z toksyn. Zielone warzywa, owoce i zioła, na których opieram swoją dietę, są  wspaniałym źródłem chlorofilu. To właśnie chlorofil reguluje procesy detoksykacyjne organizmu, ponieważ ma zdolność wiązania i wydalania toksyn. Na efekty nie trzeba długo czekać. Nasza skóra staje się bardziej promienna, a ponieważ chlorofil reguluje również nasz metabolizm,  to wspomaga nas w zgubieniem kilku kilogramów. Ważne jest to, że dzięki takiej diecie przyczyniamy  się do poprawy naszej odporności i wspomagamy pracę układu krwionośnego i pokarmowego.

Zielona dieta, gdzie dominuje na naszym talerzu kolor zielonych warzyw i owoców, ziół zapewnia nam również bogactwo witamin, minerałów i antyoksydantów.

Ma jeszcze jeden duży plus. Ta dieta nie ma ograniczeń w ilości. Dobrze zbilansowana może być stosowana nawet przez całą wiosnę, co daje nam optymalny czas na oczyszczenie naszego organizmu.

ZIELONA DIETA

Moja zielona dieta zawiera codziennie 2-3 dania przygotowane na bazie zielonych warzyw, owoców i ziół. Do tego dodaję zdrowe bezglutenowe kasze, ryby, owoce morza, jogurty kokosowe. Ponieważ jestem dość zajętą osobą moje menu musi być proste, szybkie w przyrządzaniu, pełne odpowiednich zbilansowanych składników, które dadzą mi energie na cały dzień.

Nie jest to bardzo trudne jeżeli się do tego przygotujemy.

Po pierwsze robimy zakupy. Ja wchodzę do sklepu i kupuję po jednej sztuce wszystkiego co ma kolor zielony.

Szpinak, jarmuż, kalarepa, cukinia, cykoria, awokado, pietruszka, koperek, por, kiełki, zielony seler, zielona sałata, szparagi, zielony ogórek, szczypiorek, kiwi zielone banany, zielone winogrona i co tam jeszcze zielonego wypatrzę.

Zieloną fasolkę, brukselkę, zielony groszek kupuje jako mrożonki.

Układam swoje codzienne menu w ten sposób, by zaczynać od soku z zielonego selera, następnie na śniadania jeść część surowych warzyw i część ciepłych. W ten sposób delikatnie przygotowuję moje jelita i żołądek do surowizny po zimie. Zawsze po śniadaniu piję moją herbatkę oczyszczającą  Obfitość zdrowia.

Obiad to zazwyczaj gorąca zupa. A kolacja, to kasze z zielonymi dodatkami czy sałatki.

Między głównymi posiłkami znajdzie się czas na pyszne smufi, czy zielony sok. Oczywiście nie zapominam o piciu  odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia. Dodaję do niej miętę czy tymianek.

W tym czasie kiedy stosuję zielona dietę rezygnuje z kawy, a ponieważ w mojej diecie nie ma żywności przetworzonej, ciężkostrawnej, tłustej, alkoholu, to jest prościej w ograniczeniach 🙂

ZIELONA DIETA

Mój przykładowy jadłospis w zielonej diecie:

ŚNIADANIE:

Sok z selera naciowego

Składniki:

✔1 pęczek selera naciowego

Wykonanie:

Świeży seler naciowy wkładamy do sokowirówki. Z 1 pęczka uzyskujemy około 500ml soku.

Sałatka wiosenna

✔ sałata zielona

✔ 2 łyżki ugotowanej małej białej fasoli

✔ 1/2 łyżki masła klarowanego

✔ 1/3 czerwonej cebuli

✔ 1/3 zielonego ogórka

✔ 1/3 łyżeczki kurkumy

✔ 1/3 kumin rzymski

✔ szczypta pieprz cayenne

✔ sól, świeży pieprz do smaku

✔ ulubione kiełki do posypania

Wykonanie:

Na rozgrzaną patelnię dajemy  masło klarowane, następnie kurkumę, pieprz cayenne, kumin. Jak przyprawy zaczną pachnieć dodajemy ugotowaną białą małą fasolkę (ja moczę ją przez noc, potem odlewam wodę i gotuję dodając listek bobkowy, ugotowaną można przechowywać w lodówce 3-4dni i wykorzystywać do różnych dań). Między czasie jak fasolka się nam przysmaża (na małym ogniu) , płuczemy sałatę, wykładamy na talerz. Kroimy ogórka w kostkę, cebulkę w piórka. Kiedy fasolka nabierze złotego koloru, nakładamy na sałatę dodajemy ogórka, cebulkę, posypujemy kiełkami, solą i pieprzem do smaku i gotowe.

Herbatką oczyszczająca Obfitość zdrowia linii aap naya      https://www.aapnaya.pl/produkt/herbatka-obfitosc-zdrowia/

II ŚNIADANIE:

Garść winogron

OBIAD:

Zupa z brokuł jest prosta i szybka w gotowaniu i pyszna.

Składniki:

✔ 1 brokuł

✔  1 marchewka

✔  1pietruszka

✔  1 łyżka masła klarowanego

✔  szczypta kurkumy

✔ 1/2 liści kolendry

✔  2 łyżeczki przyprawy do rosołu z lubczykiem

✔  szczypta gałki muszkatołowej

✔ 2 łyżki mleka kokosowego

✔  sól, pieprz do smaku

W garnku rozpuszczamy masło klarowane, dodajemy kurkumę, liście kolendry, przyprawę do rosołu z lubczykiem, gałkę muszkatołową.

Kiedy przyprawy zaczną pachnieć wkładamy obraną i pokrojoną w talarki marchewkę i pietruszkę. Całość przesmażamy i po chwili zalewamy wodą, tak aby przykryła lekko warzywa.

Po 10 minutach dodajemy brokuł i dolewamy troszeczkę wody.

Całość gotujemy bez przykrycia, aż do miękkości warzyw. Następnie dodajemy 2 łyżki mleka kokosowego i szczyptę gałki muszkatołowej. Blendujemy. Krem z brokuł podajemy z grzankami bezglutenowymi lub z prażonymi nasionami dyni.

KOLACJA:

Składniki :

✔ sałata rzymska

✔ awokado

✔ ogórek zielony

✔ podsmażona cukinia na maśle klarowanym

✔ zioła jakie lubicie u mnie cytrynowy tymianek, rzeżucha

✔ ziarna słonecznika

Ważnym elementem mojej diety jest również to, że stosuję ją w tak zwanym trybie postu przerywanego, czyli jem w oknie żywieniowym w  godzinach od 8-9 rano do godziny 17-18. Przerwa bez jedzenia jest wtedy dla mojego organizmu optymalna i trwa około 15 godzin.

To, jak przygotujemy wiosną nasz organizm do następnych pór roku jest bardzo ważny. Każda z nich niesie ze sobą dary, które powinniśmy umieć wykorzystać. Opisałam je w  książce Hashimoto. Twoje cztery pory roku. Wiosna dla mnie jest czasem największej odnowy i wzrostu nie tylko w ciele, ale i w duszy. Ciekawi mnie, jak jest u Was?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *