SKROBIA OPORNA A DESERY?

SKROBIA OPORNA A DESERY?

Dzisiaj trochę o tapioce i skrobi opornej. Coraz częściej zaczyna gości w naszych kuchniach. Skąd pochodzi  i jak ją stosować?

Pochodzi z Ameryki południowej, to kasza, która wyrabiana jest z rośliny zwanej maniokiem. Maniok to egzotyczna roślina, której bulwy wykorzystuje się  w kuchni Ameryki Południowej i Afryce tak często jak u nas ziemniaki. Tapioka występuje w postaci perłowych kulek, płatków i mąki.

Dla nas podstawową informacją jest to, że jest kaszą bezglutenową i hipoalergiczną i nie zawiera cholesterolu. Spokojnie mogą ją spożywać osoby  u których stwierdzono nietolerancje glutenu, celiakie,  czy inne uczulenia pokarmowe. Jest źródłem lekkostrawnych węglowodanów i jest bardzo  pożywna, dlatego często podaje się ją osobą, które zmagają się z problemami przewodu pokarmowego np: wrzody, choroby jelit.

Tapioka jest dobrym źródłem skrobi opornej, która wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego.

SKROBIA OPORNA A DESERY?

Co to znaczy skrobia oporna?

To skrobia znajdująca się w produktach takich jak np: ziemniaki, ryż, makarony, tapioka, która jeżeli zostawimy ja po ugotowaniu  i poddamy procesowi chłodzenia  retrograduje, czyli zmienia swoją strukturę i  staje się nieprzyswajalną, właśnie tzw. skrobią oporną. Nie zostaje ona strawiona w jelicie cienkim. Przechodząc do jelita grubego staje się bardzo dobrym prebiotykiem. Taka skrobia jest też mniej kaloryczna.

Ale to nie tylko jedyna  korzyści.

Wprowadzenia do diety skrobi opornej powoduje wiele dobroci :

,,– spożycie  skrobi opornej powoduje obniżenie poziomu glukozy we krwi, a co za tym idzie –  zapotrzebowania na insulinę. Jest to z pewnością bardzo ważna informacja dla cukrzyków, bowiem porcja gorącego ryżu nie jest metabolicznie identyczną porcją ryżu spożytego na zimno,

– po przedostaniu się do jelita grubego skrobia oporna podlega fermentacji,  stając  się „pokarmem” (prebiotykiem) głównie dla bakterii z rodzaju Bifidobacterium i Lactobacilus,

– procesy fermentacji  skrobi opornej powodują także powstanie metanu i wodoru oraz krótko-łańcuchowych kwasów  tłuszczowych. Mowa tu głównie o kwasie octowym, propionowym i masłowym. Wzrost ich stężenia (w porównaniu do  zawartości w diecie bez skrobi opornej) przyczynia się do znacznego spadku pH w jelicie grubym, co z kolei stymuluje rozwój korzystnych dla organizmu grup bakterii, zwłaszcza wspomnianych Bifidobacterium i Lactobacillus. Ma to także korzystny wpływ  na hamowanie rozwoju  drobnoustrojów patogennych, namnażających się intensywnie w środowisku obojętnym i zasadowym,

– powstałe kwasy tłuszczowe  korzystnie wpływają na metabolizm związków lipidowych, zwłaszcza cholesterolu i trójglicerydów oraz powodują obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i wątrobie,

– powstający w wyniku fermentacji skrobi opornej kwas masłowy odgrywa ważną rolę w zapobieganiu tworzenia się raka jelita grubego i odbytu. Stwierdzono, że większa ilość tego kwasu tworzy się w wyniku fermentacji skrobi opornej niż polisacharydów nieskrobiowych (np. inuliny),

– skrobia oporna znacznie zmniejsza stężenie mocznika we krwi,

– dieta bogata w skrobię oporną powoduje lepsze wchłanianie magnezu i wapnia z pokarmu. Odpowiedzialny jest za to wzrost kwasowości treści jelitowej spowodowany wspominaną już fermentacją.

To właśnie dlatego dużo lepszym pożywieniem dla naszych jelit będą pokarmy skrobiowe ugotowane, a następnie schłodzone (ryż, makaron, ziemniaki) oraz co istotne –  pieczywo czerstwe, a nie to świeżo upieczone (w  pieczywie skrobia oporna powstaje podczas procesu czerstwienia).,,

http://biotechnologia.pl/biotechnologia/dobroczynna-skrobia-oporna-czyli-dlaczego-warto-jesc-zimny-ryz,16666

SKROBIA OPORNA A DESERY?
Tapiokę w postaci mąki używam do sosów, zup. Z kuleczek  tapioki robię desery, musy, budynie.
Najbardziej znane zastosowanie tapioki jest w napoju zwanym bubble tea.
Ja uwielbiam ją w formie deseru  z owocami;
Składniki:
2/3 szklanki kuleczek tapioki
4 szklanki mleka kokosowego
3 łyżki wiórek z kokosa
szklanka rozmrożonych truskawek
szklanka rozmrożonych jagòd
2 łyżki cukru trzcinowego
listki świeżej mięty
Przepis:
Tapiokę zalać mlekiem na 2 godziny. Potem gotować 15-20 min aż ziarenka zrobią się przezroczyste,  pod koniec oddać wiórki kokosowe wymieszać przełożyć do szklaneczek do wystygnięcia. W tym czasie owoce i cukier wsadzić do blendera zmiksować i przelać na tapiokę, udekorować świeżą miętą.

Smacznego 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *